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22 Jul 2019

GINASTERA – Malambo de Estancia

by Michael Clive

Born in Buenos Aires to a Catalan father and an Italian mother, Alberto Ginastera was deeply influenced by the folk music of his homeland, Argentina. He studied at the Williams Conservatory in Buenos Aires, graduating in 1938 and joining the faculty at the Liceo Militar General San Martín. During a visit to the United States from 1945 to 1947, he studied with Aaron Copland at Tanglewood; he then returned to Buenos Aires, where he co-founded the League of Composers.

Ginastera’s compositions combine traditional folk elements with European classical forms. But unlike some Mexican and South American composers who pursued a nationalistic style, Ginastera’s voice was wide-ranging and experimental, evolving with time and gradually shifting in emphasis from national to international. Fans of the movie The Competition with Richard Dreyfuss and Amy Irving will recall Ginastera’s enthralling Piano Sonata No. 1, which combines stretches of twelve-tone composition with peppery, Argentinian-inspired rhythms.

Alberto Ginastera

Dating from 1943, when Ginastera was still in his twenties, the ballet Estancia is an early and richly nationalistic work evoking the colors and textures of life on a cattle ranch in the pampas of Argentina. The ballet’s scenario, based on a love triangle, is set in a world of masculine energy and rough work. The Malambo is the ballet’s culminating dance, with the ranch workers competing for the attention of the girl with their increasingly showy displays of athletic dancing. In the contrasting instrumental textures and layered rhythms, we can hear the dancers’ differing styles — city versus country, refined versus bold — as the men dare each other to ever-greater feats of showmanship.

 


Nacido en Buenos Aires de padre catalán y madre italiana, Alberto Ginastera fue profundamente influenciado por la música popular de su tierra natal, Argentina. Estudió en el Conservatorio Williams de Buenos Aires, se graduó en 1938 y se unió a la facultad en el Liceo Militar General San Martín. Durante una visita a los Estados Unidos de 1945 a 1947, estudió con Aaron Copland en Tanglewood; luego regresó a Buenos Aires, donde fue cofundador de la Liga de Compositores.

Las composiciones de Ginastera combinan elementos populares tradicionales con formas clásicas europeas. Pero a diferencia de algunos compositores mexicanos y sudamericanos que siguieron un estilo nacionalista, la voz de Ginastera fue amplia y experimental, evolucionando con el tiempo y cambiando gradualmente de énfasis de nacional a internacional. Los fanáticos de la película The Competition con Richard Dreyfuss y Amy Irving recordarán la apasionante Sonata No. 1 de Ginastera, que combina tramos de composición en doce sonidos con ritmos de inspiración argentina.

El ballet Estancia, que data de 1943, cuando Ginastera aún tenía veintitantos años, es una obra temprana y ricamente nacionalista que evoca los colores y texturas de la vida en una ganadería en las pampas de Argentina. El escenario del ballet, basado en un triángulo amoroso, se desarrolla en un mundo de energía masculina y de arduo trabajo. El Malambo es el baile culminante del ballet, donde los trabajadores de la granja compiten por la atención de la joven con sus exhibiciones cada vez más llamativas de baile atlético. En el contraste de las texturas instrumentales y los ritmos en niveles, podemos escuchar los diferentes estilos de los bailarines (ciudad contra país, refinado contra atrevido), mientras los hombres se retan entre sí a proezas teatrales cada vez más grandes.