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22 Jul 2019

MONCAYO – Huapango

by Michael Clive

The Mexican composer José Pablo Moncayo died young, but left an important musical legacy; he is considered by some critics to be — along with Silvestre Revueltas and Carlos Chávez — one of the three principal voices of nationalism in 20th-century Mexican music. Like Chávez, Moncayo showed his talent early, received his first instruction in music from an older brother and was groomed for advanced study at a young age, starting his preparations at age 14 and entering the National Conservatory at age 17. He also became an important educator as well as a composer, establishing literature courses and a composition course for students at the conservatory.

His concern with literature shows a cross-cultural breadth of vision that is also reflected in Moncayo’s life as a composer. He studied theory with José Rolon, who was a student of the eminent Parisians Nadia Boulanger and Paul Dukas. Moncayo also had a long, productive friendship with the American composer Aaron Copland, another Boulanger disciple. Copland’s participation in a 1932 festival of chamber music that Moncayo organized was just one affirmation of this remarkable relationship, which was marked by a deeply felt exchange of ideas and affection.

José Pablo Moncayo | Chava2222 [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)]

Huapango, probably Moncayo’s most popular work, takes its name from a Mexican dance rhythm related to the fandango and danced at popular coastal fiestas of the same name. The sound is spirited but mercurial, darting easily from major to minor keys and shifting from double to triple meters. Composed in a style that originated in the port of Alvarado, Moncayo’s Huapango is composed in three parts whose names alone are enough to make us want to get up and dance: the Ziqui Ziri, the Balaju, and El Gavilan. When especially virtuosic couples step up to perform these dances, they traditionally do so on wooden platforms with rhythmic heel-stamping flair that we can almost see as we listen.


 

El compositor mexicano José Pablo Moncayo murió joven, pero dejó un importante legado musical. Algunos críticos lo consideran, junto con Silvestre Revueltas y Carlos Chávez, una de las tres voces principales del nacionalismo en la música mexicana del siglo XX. Al igual que Chávez, Moncayo mostró su talento cuando era muy joven, recibió su primera enseñanza en música de un hermano mayor y fue preparado para un estudio avanzado a temprana edad, comenzando sus preparativos a los 14 años e ingresando al Conservatorio Nacional a los 17 años. También se convirtió en un importante educador y compositor, estableciendo cursos de literatura y un curso de composición para estudiantes del conservatorio.

Su interés por la literatura muestra una visión intercultural que también se refleja en la vida de Moncayo como compositor. Estudió teoría con José Rolon, quien fue alumno de los eminentes parisinos Nadia Boulanger y Paul Dukas. Moncayo también tuvo una larga y productiva amistad con el compositor estadounidense Aaron Copland, otro discípulo de Boulanger. La participación de Copland en un festival de música de cámara que organizó Moncayo en 1932 fue solo una afirmación de esta extraordinaria relación, que estuvo marcada por un profundo intercambio de ideas y afecto.

Huapango, probablemente la obra más popular de Moncayo, toma su nombre de un ritmo de baile mexicano relacionado con el fandango que se baila en las fiestas populares costeras del mismo nombre. El sonido es enérgico pero volátil, moviéndose fácilmente de las teclas mayores a las menores y cambiando de doble a triple. Compuesto por un estilo que se originó en el puerto de Alvarado, Huapango de Moncayo está compuesto en tres partes cuyos nombres son suficientes para que nos levantemos y bailemos: el Ziqui Ziri, el Balaju y El Gavilán. Cuando parejas especialmente virtuosas se ponen de pie para bailar, tradicionalmente lo hacen en plataformas de madera pisando el talón con un toque rítmico que casi podemos visualizar mientras lo escuchamos.

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