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22 Jul 2019

TOUSSAINT – Suite de Mambos de Perez Prado

by Michael Clive

Eugenio Toussaint, a largely self-taught musician and fully self-invented composer, was born in Mexico City in 1954. He started his performing career in 1972 as a pianist with the jazz band Odradek. In 1975 he joined the jazz band Blue Note, touring Mexico and recording his first compositions on the Blue Note label. He then founded Sacbé, one of the most important and influential bands in the history of Mexican jazz.

In 1980, with the benefit of a scholarship from the Mexican government, Toussaint moved to Los Angeles for studies at the Dick Grove Music School. There he met reedman Jan Crosse, with whom he formed a new version of Sacbé. Prolific and popular, the group brought Toussaint into the orbit of major American pop-jazz artists including Herb Alpert and Paul Anka, for whom he became music director.

Toussaint’s extensive catalog bridges jazz and classical realms. This suite of mambos was inspired by the work of Dámaso Pérez Prado, a Cuban bandleader who was known as the “King of the Mambo” (1916 — 1989) and who also made occasional appearances in film. Toussaint’s fully symphonic arrangement of these mambos is not only a tribute to Pérez Prado, but also an appreciation of the mambo itself.


Eugenio Toussaint, un músico en gran parte autodidacta y un autor totalmente auto inventado, nació en la Ciudad de México en 1954. Comenzó su carrera en 1972 como pianista de la banda de jazz Odradek. En 1975 se unió a la banda de jazz Blue Note, recorriendo México y grabando sus primeras composiciones en el sello Blue Note. Luego fundó Sacbé, una de las bandas más importantes e influyentes en la historia del jazz mexicano.

En 1980, gracias a una beca del gobierno mexicano, Toussaint se mudó a Los Ángeles para estudiar en la Escuela de Música Dick Grove. Allí conoció a Jan Crosse, con quien formó una nueva versión de Sacbé. Prolífico y popular, el grupo llevó a Toussaint a la órbita de los principales artistas de pop-jazz estadounidenses, entre ellos Herb Alpert y Paul Anka, para quienes se convirtió en director musical.

El extenso catálogo de Toussaint une el jazz y los tonos clásicos. Esta suite de mambos se inspiró en el trabajo de Dámaso Pérez Prado, un líder de la banda cubana que fue conocido como el “Rey del Mambo” (1916 – 1989) y que también hizo apariciones ocasionales en el cine. La disposición totalmente sinfónica de estos mambos de Toussaint no solo es un homenaje a Pérez Prado, sino también una apreciación al mambo en sí.